Kalorier

2013-04-03 @ 22:12:46
Dethär med kalorier kan ju vara en djungel. Hur lite/mycket ska man äta för att gå ner/upp i vikt? Eller rentav hålla sig på en jämn nivå? När man läser på förpackningar i mataffärerna så räknar dom alltid att 2000kcal är rekomenderat dagligt intag. Detta är en generell bedömning av kvinnor och män. DU har däremot en alldeles egen gräns för hur många just du ska äta för att gå ner i vikt! Det finns en formel för att räkna ut hur många kcal man ska äta för att varken gå upp eller ner i vikt. När jag räknade ut för mig ska jag äta 1750kcal om dagen! Alltså ligger jag bara på ett 500kcal underskott när jag äter 1200kcal om dagen.
 
Ett underskott på 500kcal om dagen blir 3500kcal i veckan, och det är ett underskott på 7000kcal i veckan man ska ha för att gå ner ett kilo i fett. Så teoretiskt så ska jag gå ner 0,5kg i veckan med detta underskottet. 
 
Jag är absolut ingen kost eller träningsexpert men efter några år har jag lärt mig vad som fungerar för just mig! Dieten som jag går på nu är ju som sagt samma som jag gick på 1jan-8feb iår och är hittat i tidningen "Topp Hälsa" Om ni kommer ihåg och har följt mig sedan förra dieten så var den uppdelad i två faser. I Fas 1 åt man 1200kcal om dagen och rekomenderades bara enklare konditionsträning som promenader, jogging eller crosstraining dock ingen tung styrka! I Fas 2 gick man upp till 1500kcal och fick då träna fritt.
 
Jag har läst mig till och hört att 1200kcal är precis vad kroppen behöver dagligen för att inte hamna i svält eller få i sig för lite av alla vitaminer. Alltså under 1200kcal är inte bra men 1200 och uppåt är okej! 
 
Just nu har jag inte gymkort så jag kommer köra på 1200kcal sålänge jag inte styrketränar. Vilket blir i en vecka till ca. När jag sedan börjar med det kommer jag äta 1400-1500kcal om dagen.
 
Om man äter för lite kcal om dagen (under 1200) under en längre period så kan detta ha negativa effekter på organen eftersom kroppen inte får i sig det man behöver. Men som sagt, jag har läst och hört många gånger att 1200 är gränsen så jag kör på det! Det gick ju sjukt bra sist och jag mådde allt annat än dåligt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Till bloggens startsida

  • RSS 2.0