Näthatet?

2011-11-12 @ 18:16:48
Detta är något jag har tänkt att skriva om länge.


Väldigt mycket nu för tiden sker vid datorn, vi jobbar vid den, vi nätverkar vid den, vi underhåller oss vid den m.m Jag läser en hel del bloggar dagligen bl.a. Blondinbella, Natacha Peyre, Kissie, och massa mer. Och jag slutar ALDRIG förvånas över hur ELAKA folk kan vara i komentarerna. Det är helt galet och är man inte redan mörkrädd så blir man garanterat det. Visst jag kan gå in på en blogg, läsa ett inlägg och inte alls hålla med personen som skrivit. MEN det är hennes blogg jag är inne på, den är hennes åsikter det ska stå om, inte mina!


Jag var idag inne på Katrin Zytomierska´s blogg och läste några komentarer. Här är ett kort urklipp av inlägget:
"Skitkul är det och vi får se om det leder någon vart men nu har jag i alla fall fått till mitt första väldigt betydelsefulla möte. På tisdag. Jag tror att det här kan vara det som kommer att göra mig väldigt rik och det känns väldigt kul. Det pirrar i hela min kropp kan jag säga."


Inlägget handlade alltså om att hon har fått ett mejl och ska på något viktigt möte, och att hon hoppas att detta är hennes genombrott´s möte i LA så hon blir rik. Det står inget stötande ÖVERHUVUDTAGET i inlägget (som det kan göra i många av hennes andra inlägg)


Bland komentarerna hittar jag denna:
Kanske mejlet gör dig ...snygg..?
Varför börjar du inte med ditt frånstötande utseende..?
Så länge du mejlar..så ser ju ingen din kroknäsa dina små råttögon eller dina förkrymta tax-ben..!
Mer IRL så sticker folk..ingen vill jobba med fula människor..!
Börja med att förlänga benen..det tar bara ett par år..!
Sedan när du nått upp till normal längd..kapa näsan och dra isär råttögonen och skaffa bröst..!
Du behöver också utbildning i vett o etikett samt grundlig allnmänbildning..!
Efter fem år borde du passera som en vanlig polska..ja inte en jude..!


Detta gör mig väldigt upprörd. Vad i hela friden ger denna kvinnan rätt att klanka ner på Katrins utseende på detta sättet? Är man naturlig är det fel, oppererar man sig så är det fel, är man smal så har man ätstörning, är man tjock så är man äcklig. Jag har sjukt svårt att tro att en kille skulle skriva något såhär om någon annan kille. Det är en tjejgrej.


Visst, vi har yttrandefrihet i Sverige men nån stans går la fan gränsen, jag personligen förstår inte hur storbloggarna pallar. Jag hade brytit ihop och satt mig i ett hörn av att varje dag få komentarer om hur ful, äcklig, cp, idiotisk osv jag är. Jag har tillomed läst komentarer där folk har önskat livet ur storbloggarna, eller "jag önskar att du blir påkörd av en lastbil". Som sagt, jag blir så otroligt upprörd av sånthär.


I dom flesta fallen är dessa komentarerna anonyma. Kissie har numera ändrat sitt komentarfält så det går genom facebook. Detta har resulterat i att hon i stort sätt bara får snälla komentarer. För helt plötsligt är det ingen som vågar önska livet ur henne när man ser vem personen är.


Jag skulle kunna skriva så sjukt mycket om detta. Tycker det är hemskt. Visst, jag är inte perfekt, som jag skrev tidigare så håller jag inte alltid med i allt jag läser, men hur mycket jag än skulle avsky det bloggaren skriver så hade jag aldrig komenterat "fan vad du är ful, jag spyr av att se dig, hur kan du sova på nätterna, hoppas du dör" som det faktiskt finns folk som gör.


Jag är uppväxt på: Har du inget bra att säga så säg inget alls. Sen tror jag mycket på: Behandla andra så som du vill bli behandlad själv.

Frågan är vad dom som skriver sånthär tänker när dom ska sova på nätterna. "Idag har vart en bra dag, jag har skrivit hur fet och äcklig jag tycker blondinbella är och nu känner jag mig mycket bättre" Själv hade jag aldrig velat vara vän med en sån människa, för det är säkert en sån person som direkt börjar snacka skit om en såfort man reser sig. NEE. Lägg ner all den energin på att leva DITT EGET liv, sprid positiv energi, ge komplimanger istället. Och om du nu stör dig så fruktansvärt mycket på personen, LÄS INTE BLOGGEN! Sen tror jag att det väldigt ofta handlar om avundsjuka.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Till bloggens startsida

  • RSS 2.0